سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماموریتهای ابلاغ نشده

اسلام ناب، اسلام پابرهنگان و مستضعفین است که تلخکامی گرسنگان را برنمی تابد و بر پول پرستی و رفاه طلبی می تازد. اسلام ناب محمدی(ص) محصور در سینه ها نیست و بازخورد اجتماعی دارد.
عاملین اسلام ناب هر انسان آزاده و منصف و عاقل است اما با این حال کسانی که داعیه پیروی از نظریه پرداز اسلام ناب یعنی حضرت امام را دارند باید در عمل به دستورات آن پیشگام باشند. بی تردید اولین مخاطب آن بسیج است.
اما عملکرد پایگاه های بسیج در این باره چگونه بوده است و باید چگونه باشد؟ این سوالاتی است که این گزارش در پی ایضاح آنهاست و البته آنچه می آید پاسخ کاملی نخواهد بود و بررسی عملکرد پایگاه های بسیج در محدوده محلات و اطراف پایگاه مقصود اصلی است.
رسیدگی به امور مسلمین و علی الخصوص همسایگان در کلام و سیره پیامبر اعظم(ص) جایگاه والایی دارد. چنانچه حضرت امیر در وصیت آخر خود به حسنین می فرماید: «به همسایگانتان نیکی کنید چرا که پیامبر چنان درباره همسایه سفارش کرده است که گمان کردم از همدیگر ارث می برند!» در آموزه های اسلامی اگر همسایه ای بی خبر از حال همسایه اش باشد متهم به خروج از ایمان است.
در همین راستا تاکید بر نماز جماعت و اطلاع از امور نمازگزاران مسجد را باید بر این بحث ضمیمه کرد. بیندیشیم و ببینیم عمل به این دستورات سعادت بخش در میان پایگاه های بسیچ چه جایگاهی دارد؟ بسیجیان تا چه حد از وضعیت همسایگان اطراف پایگاه خود آگاهند؟ آیا به همان مقدار که از خانه های فساد و مراکز تجمع اراذل و اوباش اطلاع دارند، آماری از فقرا، ایتام و بیماران محل خود نیز دارند؟ آیا به همان مقداری که بی حجابی و تخلفات شرعی و قانونی آنان را آزرده می کند، بی عدالتی و فلاکت یک خانواده آبرومند نیز برای آنان دردناک است؟
از دایره انصاف خارج است که به طور مطلق به این سوالات جواب «نفی» دهیم لکن سخن اینجاست که این فرهنگ در میان بسیجیان عمومی و فراگیر نیست و تعداد اندکی از پایگاه ها چنین دغدغه هایی دارند.
مسجد خاتم الاوصیا تهران نو در سال های پیش از پیروزی انقلاب کانون مبارزاتی شهید آیت الله غفاری بوده است. امام جماعت، بسیجیان و نمازگزاران این مسجد به دلیل حضور فعال در خدمت رسانی به اهالی محل، نام نیکی از خود برجای گذاشته اند. سید مجتبی واقفی که اکنون نزدیک نیم قرن از زندگی اش می گذرد از سنین نوجوانی در این مسجد مشغول به فعالیت است. وی که می خواهد او را به عنوان خدمتگزار مسجد معرفی کنیم درباره موضوع بحث می گوید: «بعد از انقلاب مساجد روح جدیدی گرفتند، اما بچه های مسجد ما قبل از انقلاب هم از رسیدگی به امور محرومان غافل نبوند و در تهیه ارزاق عمومی و نفت به افراد سالمند و یا نیازمند کمک می کردند. بعد از پیروزی انقلاب برخی از آنها شهید شدند و آنان که مانده اند سعی دارند راه آنها را ادامه دهند. به طور نمونه شهید حدادی که پایگاه ما نیز به نام این بزرگوار است، پس از بازگشت از جبهه همیشه لباس بسیجی به تن داشت و لباس دیگری نمی پوشید بعدها دوستان صمیمی اش گفتند که او پس از حضور در خوزستان و دیدن فقر و محرومیت آن منطقه حتی تمام لباس هایش را هم انفاق کرده بود و همان یک دست لباس برایش مانده بود که در آخر با همان لباس هم به مقام شهادت رسید. همین روحیات بود که باعث رشد معنوی شهدا می شد.
آقای واقفی بااشاره به نقش امام جماعت مسجد در گسترش فرهنگ اسلامی در میان جوانان خاطرنشان می کند: «وجود امام جماعتی صبور و خلیق به مسجد روح می دهد و بحمدالله در مسجد ما آیت الله مقدس چنین ویژگی هایی را داراست و با خوش خلقی و نیک رفتاری جوانان بسیاری را عاشق مسجد کرده است. ایشان به ما سفارش می کند در مراسم اعیاد و ضیافت و یا نمازهای جماعت به چهره های جدید، بیش از سایرین مهربانی کنیم تا آنها احساس غربت نکنند. ایشان واقعا مصداق «طبیب دوار» است که شبانه روزش را وقف مردم کرده است.»
وی فعالیت های انجام شده در مسجدشان را چنین تشریح می کند: «واحد امداد مسجد به کمک نیروهای پر نشاط و جوان بسیجی چند سالی است خدمت به خانواده های آبرومند نیازمند را آغاز کرده است و تاکنون حدود 05 خانواده بی سرپرست یا فقیر را تحت پوشش دارد و به طور نامحسوس کمک های نقدی و غیرنقدی به آنها می شود به طوری که جز افراد معدودی در واحد امداد کسی آنها را نمی شناسد.» واقفی می افزاید: «حسینیه ای در نزدیکی مسجد ساخته شده است که برای برگزاری مراسم عروسی، ولیمه حجاج و مراسمی از این دست به طور رایگان در اختیار اهالی محل قرار می گیرد. تبریک به زوج های جوان و ولادت های کودکان و قبولی های کنکور از دیگر برنامه های پایگاه شهید حدادی است.»
این خدمتگزار مسجد خاتم الاوصیا آثار تربیتی چنین حرکاتی را بسیار مثبت ارزیابی می کند و می گوید: «رفت و آمدهای زیاد افراد با تیپ های مختلف به مسجد ما نشان از این امر دارد مردم نیکویی را می شناسند و آن را ارج می نهند.حتی خانواده ای یهودی در محله هست که چندین بار از کمک های مسجد بهره برده است و رابطه بسیار خوبی با مسجد دارد.»
سید مجتبی واقفی با اشاره به اینکه فرهنگ ایثار و اهمیت به ارزش ها در جامعه کمرنگ شده است و فضای تغافل و تساهل حاکم شده است، ادامه می دهد: «باید یک جهش عظیمی در جامعه ایجاد شود و از بزرگان گرفته تا مردم دوباره به حس و حال جهادی اوایل انقلاب برگردند و این امر با توجه به وجود جوانان با معنویت امکان پذیر است چنانچه در دوران دفاع مقدس جوانان زمان طاغوت با تحرکی که امام به آنها داد دست به کارهای بزرگی زدند.»
پایگاه شهید عرشی در شهرک سعدی کنار مقبره شیخ شیراز واقع است و با آنکه از مناطق گردشگری کشور است، ساکنین آن در فقر و محرومیت به سر می برند! بسیجیان این پایگاه حضور مثمرثمری در عرصه خدمت رسانی به اهالی شهرک خود دارند. فرمانده این پایگاه با اشاره به اینکه بسیج در بوستان معطر انقلاب اسلامی با عقاید محکم و اخلاق متین رشد کرده است، تلاش و تحرک برای آرامش همه گونه مردم را جزو وظایف جدانشدنی بسیج می داند.
عزت الله فهندژ می افزاید: «باتوجه به اینکه بسیج ریشه در توده های مردم دارد باید این قشر از جامعه را تکریم کرد. هر ساله مبالغ هنگفتی برای جذب نوجوانان و جوانان به بسیج هزینه می شود که البته شایسته است، اما با اندکی ظرافت می توان بسیج را به خانه ها برد و قلوب جوانان را فتح کرد.» وی عملکرد پایگاه متبوعش را در این زمینه چنین تشریح می کند: «دیدار اتفاقی از حجاج بیت الله الحرام و اهدای لوح به آنها از جمله کارهایی است که به طور مستمر در این پایگاه انجام می شود با این کار علاوه بر اینکه دیداری صمیمانه با آن خانواده صورت می گیرد می توان افراد متمول محل را نیز شناسایی کرد. ما در ایجاد صندوق قرض الحسنه، تهیه جهیزیه و کمک به محرومان و... از کمک همین افراد بهره می بریم. ایجاد زمینه برای کار در خانه زنان بی سرپرست از دیگر اقدامات ماست.»
فهندژ عیادت از بیماران و دیدار با زوج های جوان را هم جزو موارد فعالیت های بسیجیان برمی شمرد. فهندژ به مسئولیت سنگین بسیج اشاره می کند و در پایان می گوید: «شرکت بسیج در فعالیت های اجتماعی باید چشمگیرتر باشد و علاوه بر ارتباط با نهادهای امنیتی مثل نیروی انتظامی و قوه قضاییه، باید با نهادهای امدادرسانی و خدمت رسانی هم مرتبط باشد و حتی چرخش این طرف بیشتر هم باشد.»
با بازخوانی صدر نوشتار، این نکته باید مورد توجه هر بسیجی قرار گیرد که عمل به ارزش های اسلامی از قبیل شرکت در نماز جماعت، کمک به محرومان، عیادت از بیماران و سالمندان، سبقت در سلام کردن به دیگران، مهربانی با کودکان، احوالپرسی از همسایگان و اموری از این دست گرچه در هیچ ابلاغیه و بخشنامه ای ذکر نشده اما جزو ماموریت های اصلی بسیج است.


» نظر
<   <<   6      
title=