سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیت الله تقوایی: امام را جامع ببینیم

قبل نوشت: مطلب ذیل گفتگویی است که با آیت الله تقوایی پیرامون فقه پویا در اندیشه امام صورت گرفته است این گفتگو در هفته نامه صبح صادق به چاپ رسید اما به دلیل محدودیتهای این نشریه بخشی ازا ین گفتگو حذف شد لذا گفتگوی کامل با ایشان در ذیل آمده است.

اشاره: آیت الله علیرضا تقوایی متولد سال 1340 در شهر اراک است. وی از سال 1355 دروس حوزه را آغاز نمود.
وی دروس خارج را نزد حضرات آیات غلامرضا رضوانی، جعفری اراکی و مهدوی کنی گذراند و از ایشان دارای اجازه اجتهاد است.
این استاد حوزه هم اینک در حوزه امام رضای تهران به تدریس خارج فقه مشغول است. وی هم‏چنین در دیگر مدارس تهران به خصوص حوزه علمیه مروی در سطوح عالی حوزه عرفان، فلسفه، اخلاق، فقه و اصول نیز تدریس می‏کند. آیت الله تقوایی با نظرات و آرای عرفانی امام خمینی به خوبی آشناست و عظمت و بزرگی حضرت امام را به خاطر عرفان ایشان می‏داند.
وی در طول سالهای 1358 تا 1365 متناوبا در جبهه های غرب و جنوب نیز حاضر بوده است. در گفتگو با ایشان به واکاوی اجتهاد پویا در اندیشه امام خمینی پرداخته شده است. ادامه مطلب...

» نظر

یادی از مرحوم آیت الله حاج علی آقای صافی گلپایگانی

آیت الله شیخ یحیی عابدی:
حاج آقا لطف الله دست ایشان را می بوسیدآیت الله یحیی عابدی

اشاره: آنچه در ذیل می آید بیان خاطراتی است از آیت الله شیخ یحیی عابدی پیرامون شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم حضرت آیت الله حاج علی صافی گلپایگانی که به تازگی به جوار حق پیوسته است.
شیخ یحیی عابدی که از شاگردان درس خارج حضرت آیت الله العظمی برو.جردی(رض) بوده است سالهاست به دستور امام خمینی(ره) امام جماعت مسجدالدوله تهران در خیابان امام خمینی را به عهده دارد. این عالم 79 ساله که 40 سال پیش به مقام اجتهاد نائل شده است سالهاست در حوزه های تهران به تدریس فقه و اصول و تفسیر و اخلاق و ... مشغول است. ادامه مطلب...

» نظر

حجت الاسلام رئیسی: صبح و ظهر و شب راهپیمایی بود!

22 بهمن کجا بودید؟ سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال می گوید: از 19 دی قم که خیزش انقلاب بود در اجتماعات مختلف شرکت می کردم و به عنوان یک طلبه جوان با عشق به امام در هر عرصه ای ضرورت داشت سعی می کردم حضور پیدا کنم.
مدتی هم در مشهد بودم و تقریباً در همه مراسم های این شهر توفیق حضور داشتم. تا اینکه قرار شد امام به ایران تشریف بیاورند. به تهران آمدم. البته آمدن امام منتفی شد و به همین خاطر آقایان علما در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند و بنده نیز در این تحصن یک هفته ای شرکت داشتم. در آن روزها به شدت آرزوی زیارت چهره امام را داشتم تا اینکه 12 بهمن شد. در آن روز محاسبه کردم کجا می توانم امام را خوب زیارت کنم، دیدم بهترین جا بهشت زهرا (س)است که امام سخنرانی می کنند، لذا از صبح زود به آنجا رفتم و آنجا برای اولین بار امام را زیارت کردم، اما گویا عاشق تر شده بودم لذا بعد از آن نیز به مناسبت های مختلف با اقشار مردم در مدرسه رفاه برای دیدن امام می رفتم. بعد دوباره به مشهد بازگشتم و 21 و 22 بهمن که اوج قضایای انقلاب بود در مشهد بودم و در کنار سایر طلاب جوان لحظه به لحظه اخبار را از تهران پیگیری می کردیم. یک لحظه قضایا خاموشی نداشت و صبح و ظهر و شب علی الدوام راهپیمایی بود. تا اینکه در یکی از تجمعات نزدیک چهار راه شهدای مشهد خبر پیروزی انقلاب به ما رسید، آن زمان بزرگانی مانند آیت الله طبسی، شهید هاشمی نژاد و مقام معظم رهبری، رهبری انقلاب خراسان را به عهده داشتند و در رأس آنها مقام رهبری بود که زیر نظر ایشان کمیته ها تشکیل شد و بنده در این کمیته ها فعال بودم.


» نظر

ادیان بازاری ابزار دست انسان مدرن

گفتگو با بهزاد حمیدیه، پژوهشگر جنبشهای نو پدید دینی (PDF)

سرشت بشری بر اساس خلقتش، خود را محتاج به پرستش معبود و زندگی همراه با معنویت می بیند. فطرت توحیدی انسان، او را به سمت امور فرامادی و کمال طلبی سوق می دهد. انبیا و رسولان الهی برای هدایت صحیح همین ویژگی اساسی و نیروی درونی انسانها مبعوث گشته اند تا این گنج نهفته را برای بشریت مکشوف نمایند. اما غالباً هر گنج و متاع گرانبهایی، نسخه های بدلی و یا التقاطی نیز همراه خود دارد که یا به خاطر جهل جهال و یا به دلیل مکر شیادان تولید می شوند. در جهان مدرن کنونی که مالامال فریب، دروغ، خیانت، قدرت طلبی، بی رحمی و جهل و ... است، نسخه های جعلی فراوانی در مقابل «معنویت ناب» و «سعادت اصیل» شکل گرفته است. «مدرنیته» و تمسک به عقل ابزاری بشر را از دین و «دستورات الهی» دور کرده است و همین امر سبب ظهور «جنبشهای نوپدید دینی شده است. رشد قارچ گونه نحله ها و فرقه های گوناگون که داعیه دار زندگی آرام و موفق برای بشر مدرن می باشند در همین راستا قابل ارزیابی است که متأسفانه کشورهای اسلامی و کشور ما نیز از این آسیب بی نصیب نمانده است.
با اینکه قریب به یک دهه از فعالیت چنین گروه هایی در کشور ما می گذرد اما به دلیل عدم شناخت از این پدیده برنامه ریزی و تدبیر مناسبی در رابطه با آن صورت نپذیرفته است و گاه به علت آمیختگی حق و باطل در این فرقه ها و نحله ها حتی برخی دستگاه ها و سازمان ها آنها را بعنوان امری دینی ترویج کرده اندآقای بهزاد حمیدیه، از محققان و پژوهشگران تلاشگر در مورد «جنبش های نو پدید دینی» است. او که از این پدیده به عنوان «ادیان بازاری» تعبیر می کند. تاکنون دو اثر در همین زمینه برای سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه مطالعات ملی تألیف کرده و در این باره حدود هزار صفحه مقاله، در مطبوعات و مجلات و... نگاشته است. در گفتگو با این پژوهشگر دینی، اطلاعات علمی و محققانه ای در مورد «ادیان بازاری» ارائه گردیده است.
گفت وگو از احسان آیتیادامه مطلب...

» نظر

چرا شهدا را در حوزه های علمیه دفن نمی کنند؟

اعضای دفتر تحکیم دانشگاه امیر کبیر روز دوشنبه قصد داشتند با ایجاد آْشوب و لمپن بازی مانع از دفن شهدا در دانشگاه امیر کبیر شوند که خیل عظیم ارادت مندان به شهدا و دانشجویان آگاه و بیدار آ قلیل را در خود منحل نمود. جناب تاج زاده که در آشوبهای 18 تیر 78 نقش مهمی داشت با دفاع از آشوبگری این عده قلیل دانشجویان تحکیمی در گفتگو با سایت نوروز برخورد دولت نهم با دانشجویان را قرون وسطایی نامیده است و بدون آنکه اشاره کند آیا وحشی گری اعضای دفتر تحکیم علیه شهدا قرون وسطایی هست یا نه به دولت نهم حمله کرده است! اما آنچه در این یادداشت مد نظر است سوالی است که در سایت نوروز درج شده است تا شاید  بتوانند اعمال خشن اعضای دفتر تحکیم را توجیه نماید این سایت نوشته  است: روز دوشنبه دانشگاه امیر کبیر صحنه برخوردهای خشن با دانشجویانی بود که ضمن ارج نهادن به مقام شهدا، دفن آنها در محوطه دانشگاه را وسیله نفوذ بیشتر نهادهای شبه نظامی به دانشگاه ارزیابی کرده و با این پرسش که چرا شهدا هیچ وقت در مدارس مذهبی و حوزه های علمیه به خاک سپرده نمی شوند؟ نسبت به آن معترض بودند.

اما اینکه در مدارس مذهبی و حوزه ها شهدا را دفن نمیکنند با آنکه طلاب بسیاری خواهان این امر هستند تا این امام زادگان عشق را در محوطه حوزه خود زیارت کنند سوالی است که جوابش را باید از زبان سردار میر فیصل باقرزاده پرسید. بنده در روزی که تعدادی از شهدا را در دانشگاه تهران دفن می کردند این سوال را از ایشان پرسیدم و ایشان در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری این کار را شرعی نمی دانند چرا که این گونه زمین ها (یعنی مدارس علمیه)‏معمولا موقوفه های خاص هستند که باید  در همان مورد وقف به کار برده شوند و لذا از نظر شرعی ایشان ما را منع کردند که در مساجد و حوزه های علمیه شهدا را دفن کنیم. (نقل به مضمون)

وبلاگ فصل انتظار


» نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
title=